Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Otevři oči Pražáku aneb poznej Prahu očima bezdomovce

Žiji tu už 29 let a Prahu miluju a jsem na ní hrdá. Dostalo se mi ale nabídky, která se neodmítá. Pragulic je projekt, který vám nabízí prohlídku města tak, jak jí žijí bezdomovci, prostitutky, narkomani a další…

Když jsem dostala tuhle pozvánku od kamarádky Anety a jejího přítele Lukáše věděla jsem, že to bude zajímavé, ale že budu od prvních minut v šoku z míst, která jsou mi notoricky známá a vlastní, jsem neočekávala ani na chvíli.

Karim, náš průvodce. Člověk, který vás od prvního pohledu nepřestane fascinovat svou osobitostí a schopností vyprávět a líčit spoustu zajímavých faktů. Měli jsme sraz na Hlavním nádraží u vchodu z parku, jinak také nazýván Sherwood. Nevím co se stalo, zda se Praha tak zhoršila nebo to teď vnímám mnohem víc, ale samotná procházka parkem na místo srazu byla skandální. Koukáte kolem sebe a vidíte spoustu lidských existencí v nejrůznějších formách. Nabízí se vám vše, od opilců, bezdomovců, narkomanů, podivínů a spoustu dalších, pro které nemám pojmenování, ale co mě zaráží nejvíc, bylo to i dřív? Když jsem procházela těmihle místy, protože pocházím z centra, nikdy jsem si toho nevšimla? Nepřišlo mi to divné? To že v dětství při návratu ze školy jsem na schodech musela obcházet a překračovat sedící narkomany, nebo namísto nich viděla poházené alobaly, citrony, to se stávalo často, ale takováhle míra odvrácené strany města za bílého dne? Nevzpomínám si. A teď jsem se blížila na místo srazu a věděla, že mi spoustu nezodpovězených otázek bude zodpovězeno, ale do takové míry, že vám zůstává rozum stát, že vás děsí podivné okolnosti, které můžou nastat a co víc? Šokuje vás, jak moc je svět okolo do těchto temných míst ponořen i když to netušíte a nevidíte.

Karim nám vyprávěl jaká část parku je postel, jaká místo prostituce a drog. Jak člověk shání peníze, jídlo, oblečení a jak člověk přežívá v zimě. Když upozornil jednu paní, že stojí někomu na stropě, protože stála na kanálovém otvoru, nevěděli jsme, zda se tomu smát nebo brečet. Když nás pak nechal tipovat, jaká je nejnižší věková hranice prostituce hlavně u chlapců a my jsme se nakonec dostali na 8 let, věděla jsem, že dnes nepůjdu klidně spát, ale jelikož tuto informaci doplnil o zprávu, že většinou je pasou sami rodiče pochopila jsem, jak nebudu klidně spát několik dní…Když už si myslíte, že žádný další fakt nemůže být děsivější, dozvíte se, že tito kluci si můžou vydělat i osm tisíc za noc, ale pokud půjdou s nějakým psychopatem či jinak zvrhlým zákazníkem, bývá to až dvacet pět tisíc, jenže většinou končí v nemocnici se zlomenými žebry, končetinami nebo jinak pohmoždění, díky choutkám svých zákazníků.

Spoustu takových informací vám Karim sype z rukávu a prokládá to vlastní zkušeností s prostitucí, životem na ulici a jak se z toho dostal. Nemluví v rukavičkách a ani nevolí lehčí slova. Dostává se vám syrové výpovědi bez vytáček. Procházíte Prahou, která postupně zapadá do noci a s ubývajícím světlem nabírá jeho vyprávění na dramatičnosti, vážnosti a reálnosti, když postupně objevujete nová a nová fakta. Ukazoval nám lidi, co jen tak hrají na nějaký nástroj na ulici aby si přivydělali na nájem nebo jen tak k důchodu a ukázal nám tzv. „samoživitelky“. Dámy, kterých jsem si do té doby nevšímala. Vypadají totiž, jak kdyby šly z práce domů a jen kecaly s kamarádkou na rohu, ale omyl je pravdou. Když k jedné z nich Karim přistoupil a dal jí balíček kondomů, zhroutil se mi můj ideální svět ve smyslu, že věci nejsou nikdy takové, jaké se zdají být. Rozhlížela jsem se a nejednou mi to došlo, že támhle ta slečna co se baví s nějakým chlapem není jeho přítelkyně a spolu čekají na taxi, ale že si domlouvají kšeft, že slečna o pár ulic dál co sedí na schodech a její kamarádka si povídá s řidičem taxi není jen unavená z chození a tak na těch schodech odpočívá, ale že teď si navzájem sekundují, hlídají se a dohlížejí. Karim si nebral servítky se svým vyprávěním a dokonce nám vyprávěl příběhy lidí, kteří jsou notoricky známí. Byla mi hanba a zároveň jsem ztratila veškeré iluze. Jen mi probíhalo hlavou takže i ten a i ten? Popisuji vám tady jen zlomek všech nabytých informací i když ve mně všechny zůstaly do poslední tečky. Nechci vás o ně okrádat svým popisem. Musíte to slyšet z úst člověka, který to žil.

Když absolvujete obě části prohlídky, rozhodně ani na chvilku nemáte pocit, že by to bylo zdlouhavé. Celkově jsme nachodili deset kilometrů a když jsme se v půl druhé v noci, ano čtete dobře, v půl druhé loučili, odcházela jsem s pocitem, že můžu říct, že znám Prahu, své rodné město o něco víc a z jiné perspektivy. Nezbývá mi, než vám to jen vřele doporučit a zároveň popřát tak skvělý zážitek, jako jsem si odnesla já ze světa, který nikdy doufám, nezažiji na vlastní kůži.

Autor: Patricie Ženíšková | pondělí 29.8.2016 15:00 | karma článku: 28,42 | přečteno: 3270x
  • Další články autora

Patricie Ženíšková

Třicítky na tripu aneb cestování busem po Evropě - Švédsko

To si takhle sedíte s kamarádkou v kavárně, povídáte si, když začne najednou koukat do mobilu. Přehlížíte to. V dnešní době bohužel nic skandálního, ale po chvíli nadšeně zvedne zrak a začne nadšeně gestikulovat a máchat telefonem

7.2.2017 v 15:00 | Karma: 23,28 | Přečteno: 1149x | Diskuse| Cestování

Patricie Ženíšková

Výlet za tulipány, sýry a dobrodružstvím aneb stálo to za to…

Náš poslední den v Holandsku jsme chtěly využít na plno. Nebyl čas ztrácet čas. Venku bylo počasí takové zvláštní, svítilo slunce, ale honily se mraky.

9.6.2016 v 12:00 | Karma: 16,20 | Přečteno: 602x | Diskuse| Cestování

Patricie Ženíšková

Výlet za tulipány, větrnými mlýny aneb vážně poznávám svět - II.část.

Program na poslední dva dny naší dovolené byl jasný. Stihnout co nejvíc. Takže Keukenhof, Zaanse Schans, Katwijk aan Zee, Haag, Goudu a Rotterdam. Zdálo se to jako nelidský úkol, ale my nechtěly o nic přijít.

30.5.2016 v 14:30 | Karma: 12,93 | Přečteno: 367x | Diskuse| Cestování

Patricie Ženíšková

Můj první třídní sraz aneb, tak já už vážně stárnu…

S kamarádkou od základky jsme se chystaly na třídní sraz. Do té chvíle jsem byla stále v klidu přeci jen, když nemáte zkušenosti, tak vám přijde, že jdete v sobotu večer s partou lidí na pivo. Jenže realita je pak trochu jinde..

19.5.2016 v 11:45 | Karma: 17,96 | Přečteno: 1355x | Diskuse| Ostatní

Patricie Ženíšková

Výlet za tulipány, prostitucí a vůní trávy aneb poznávám svět jak se dá - I.část.

S kamarádkou Kristýnou jsme se rozhodly, že pojedeme do Holandska a jelikož v poslední chvíli letenky nebyly nejvýhodnější, rozhodly jsme se cestovat autem.

9.5.2016 v 11:50 | Karma: 11,68 | Přečteno: 515x | Diskuse| Cestování

Patricie Ženíšková

Jak jsem se ocitla na běžeckém tréninku, ze kterého se vyklubal rychlostní běh a má smrt.

Kdekdo už četl můj článek o tom, jak jsem se pustila do běhání. A opravdu jsem statečně pravidelně běhala do období státnic, kdy jsem si udělala menší (spíš větší) pauzu od běhání.

11.9.2015 v 12:30 | Karma: 13,28 | Přečteno: 596x | Diskuse| Ostatní

Patricie Ženíšková

Za dolary krev v Africe i zFialová

V úvodu svého článku, bych ráda předeslala, že brečím u každého dokumentu o zvířatech, kde se vzájemně zvířata loví. Uklidňuji se známou větou, že je to příroda, ale stejně, těžko se mi na to kouká. Jakmile jsou v televizi zprávy o týrání zvířat, přepínám, protože nejsem schopná snést ten pohled na to utrpení, kterému se zvíře bránit nemůže. Ale kauza s Michaelou Fialovou mi nedovoluje cítit proti ní zášť nebo nenávist. Jednak proto, že přiznávám, že nejsem vegetarián, takže nemůžu pokrytecky odsuzovat její činy, když sama jsem schopná si na steaku pochutnat a jednak se mi zdají logické její argumenty.

27.4.2015 v 15:15 | Karma: 20,55 | Přečteno: 2133x | Diskuse| Ostatní

Patricie Ženíšková

Nestíhám, nestačím, tak to mě napadne, když se jedná o běh a navíc ten můj

Dospěla jsem k názoru, že stejně jako jsem věnovala článek mému prvnímu běhu, je potřeba také zmínit a vyjádřit se k samotnému průběhu mého běžeckého stylu života. Během těch několika výběhů jsem přišla na pár zajímavých poznatků, které mě nejen uvedly do rozpaků, ale také posadily doslova na zadek.

22.4.2015 v 16:40 | Karma: 9,06 | Přečteno: 352x | Diskuse| Ostatní

Patricie Ženíšková

Bikram yoga a mých nejdelších 90 minut v životě

Pamatujete si na dobu, kdy se u nás objevila bikram yoga a byl to veliký hit, něco nového, úžasně zdravého a prospěšného a navíc něco revolučního? Tak přesně na tyhle řeči jsem se já nechala nachytat a s kamarádkou jsme si řekly, že když už chceme udělat něco pro své tělo a postavu, tak proč nezabít dvě mouchy jednou ranou. To, že to bylo mých nejdelších 90 minut v životě si dokážu i s odstupem několika měsíců přiznat a ani na minutu nezaváhat.

25.3.2015 v 11:35 | Karma: 24,16 | Přečteno: 3895x | Diskuse| Ostatní

Patricie Ženíšková

Běž Foreste! Běž! Tak to mě napadne, když se jedná o běh a navíc ten můj!

Tak i na mě došlo. Nátlak okolí a nátlak televize mě donutil zapřemýšlet, překonat své já a přimět své tělo pustit se do běhání. Samozřejmě postup začátečníka je jasný. Jen podotýkám, že proces od první myšlenky, že bych také mohla začít běhat, až po první vykročení z domovních dveří trval něco kolem půl roku. A jaké byly fáze odhodlávání?

12.3.2015 v 8:45 | Karma: 13,13 | Přečteno: 756x | Diskuse| Ostatní

Patricie Ženíšková

Hipster párty: jak jsem se dostala na oslavu narozenin ve stylu, který mi hlava nebere

Co k tomu říct. Jsem v šoku, stále se cítím duchem mladá, ale příval nových módních stylů mě krutě sráží na zadek a káravým pohledem nabádá: „podívej se do občanky“. Je to smutný příběh, nejsem stará a asi si tak nikdy nebudu připadat, ale okolní svět mi dává najevo, že nestíhám sledovat novinky v oblasti módy a spousty dalších vymožeností moderní doby. Když pominu, že donedávna jsem nevěděla co je hashtag, což je v překladu klíčové slovo u fotky v aplikaci Instagram, aspoň tak jsem to pochopila, tak jsou tu názvy módních stylů, které mě míjí.

25.2.2015 v 11:20 | Karma: 27,75 | Přečteno: 5876x | Diskuse| Ostatní

Patricie Ženíšková

Zpověď pro ty, co tu s námi nejsou a přitom by měli být…

Je to tak, každý ve svém životě dojde do okamžiku, kdy ztratí někoho blízkého a smutné je, že se to nevyhne nikomu z nás. Možná se to někomu přihodí později někomu dříve, ale prožitek z toho okamžiku, kdy zjistíte, že člověk co zemřel, už na vás nepromluví a vy mu neřeknete to, co jste tolikrát odkládali je noční můra, která vás nikdy nepřestane provázet či pronásledovat. Dochází vám, že už nikdy nepřijedete na ono místo a on vás nebude čekat s otevřenou náručí nebo že nevytočíte jeho číslo a ozve se vám jeho hlas. Neuslyšíte jeho vtípky, nepohladíte ho nebo nepopřejete vše nejlepší a nebudete urputně vymýšlet další dárek k narozeninám či k Vánocům. Ach jak ráda bych se teď namáhala s vymýšlením nápaditého daru, kdybych jen věděla, že je komu ho věnovat...

20.2.2015 v 18:00 | Karma: 23,42 | Přečteno: 785x | Diskuse| Ostatní

Patricie Ženíšková

Mé objevování Ameriky aneb usmívej se, jsi v Hollywoodu i kdyby ti šlo o život

Vjely jsme do Los Angeles, město andělů a různá další pojmenování mě napadala, když jsem poprvé uviděla tu ceduli. S mou kamarádkou z vysoké Míšou, jsme byly domluvené, že večer přespíme u ní v Santa Claritě, což je kousek za Los Angeles, takže teď jsme si tu jen mohly užít hezký den a večer jsme si říkaly, že ubytko máme. Později však bylo všechno jinak, ale kdo to mohl jen tušit.

19.2.2015 v 9:00 | Karma: 10,20 | Přečteno: 662x | Diskuse| Poezie a próza

Patricie Ženíšková

Mé objevování Ameriky aneb ochutnávka Palm Springs

Do Palm Springs jsme vjely za tmy, našly jsme si hotel na základě nejlevnější nabídky na Expedia.com. Vypadalo to jako super hotel, který byl rozdělen na několik samostatných řadových apartmánů. Cena byla víc než skvělá. Na recepci jsme požádaly o pokoj a bylo nám řečeno, že cena za noc je něco kolem 150 dolarů, Jarka se hned zarazila a ukázala na svém mobilu co nám nabízela expedia. Recepční se omluvila, zašla pro vedoucího a ve finále jsme vyfasovaly pokoj za cenu 95 dolarů, ale protože ten daný pokoj neměli, dostaly jsme ten dražší a řeknu vám, byl to luxus.

17.2.2015 v 13:26 | Karma: 11,73 | Přečteno: 992x | Diskuse| Ostatní

Patricie Ženíšková

Tajemství zpětného zrcátka…

Ano, pořídila jsem si auto a i já si občas svezu zadek vozem... nebudu nalhávat, že to skutečně není pohodlnější než cesta v MHD. Jen tedy trochu nákladnější. Bála jsem se, že řízením mého vozu se ochudím o nevšední zážitky hromadné dopravy, ale to jsem se velice pletla. To co se vám naskytne při pohledu do zpětného zrcátka, třeba ve chvíli, kdy čekáte na červenou, je neuvěřitelný zážitek.

20.3.2014 v 17:44 | Karma: 14,59 | Přečteno: 887x | Diskuse| Ostatní

Patricie Ženíšková

Mé objevování Ameriky aneb ve spáru Kaňónůůů

Naše první probuzení se sestřenkou v Grand Canon Village v penzionu Red Feather. Majitelem byl podle černobílé fotografie u recepce nějaký původní obyvatel. Sestřenka mi vysvětlila, že tito původní obyvatelé, tedy indiáni, nemusí platit daně, jako odškodné za prohřešky, kterých se na nich Američané dopustili. Také proto se stává, že většinou majiteli casina jsou právě oni, ne proto, že by na to měli, ale že jim někdo zaplatil, napsal to na ně a teď za to pobírají nějakou tu rentu. Vskutku zajímavý systém...

28.2.2014 v 13:40 | Karma: 9,23 | Přečteno: 430x | Diskuse| Ostatní

Patricie Ženíšková

Mé objevování Ameriky aneb konečně ,,Na cestě“…

Auto jsme si půjčily, a mohly vyrazit. V momentě, kdy po všech peripetiích s půjčením auta jsme vyjely pryč z Las Vegas, z nás veškeré rozhořčení odpadlo. Je pravda, že sestřenka, ještě chvíli bublala, ale já už myšlenkami byla někde jinde... Naše první zastávka byla nádrž Hoover Dam, nejdřív jsem nevěděla o co se jedná, když mi sestřenka řekla cíl naší cesty, ale při prvním pohledu jsem pochopila, že ten obraz mi vůbec není neznámý. Ba co víc, je mi povědomý z filmů, možná až notoricky známý. Uvědomila jsem si, že prožívám svůj vlastní film, své vlastní drama a že příště, až se podívám na některý film, tahle místa pro mě nebudou neznámá a film budu rázem prožívat úplně jinak.

5.2.2014 v 18:09 | Karma: 12,59 | Přečteno: 510x | Diskuse| Ostatní

Patricie Ženíšková

USA aneb řekni kolik vlastníš kreditek a já ti povím jak cool jsi

Mé objevování Ameriky: Náš pobyt v Las Vegas skončil. Poslední úkol ve městě hazardu? Půjčit si auto, které nás odveze až domů do Seattlu. A tady začal příběh sám o sobě. Řekněme, že taková třešnička na dortu. Byl totiž hazard spoléhat na on-line půjčení auta. Poprvé jsem vyzkoušela Ameriku jako povrchní a konzumní společnost, která se měří podle kreditních karet a výši kreditu podle toho, jak moc jsi zadlužený a jak jsi schopný splácet.

12.11.2013 v 16:54 | Karma: 21,71 | Přečteno: 1370x | Diskuse| Cestování

Patricie Ženíšková

Mé objevování Ameriky, aneb viva Las Vegas podruhé. V.

Jsem v Las Vegas. Řekla jsem si potom, co jsem otevřela oči. Když kouknete ven z proskleného okna, je to naprosto jiný pohled. Město nevypadá nijak zvláštně. Chybí mu noční atmosféra. A i když ten pohled byl trochu ochuzený, ani trochu mi to neubralo na mém nadšení. Další noc jsme měly strávit v hotelu Winn, takže jsem se s Eiffelovou věží v hale rozloučila a šly jsme na taxika.

26.9.2013 v 17:34 | Karma: 11,09 | Přečteno: 547x | Diskuse| Ostatní

Patricie Ženíšková

Mé objevování Ameriky, aneb viva Las Vegas poprvé. IV.

Se sestřenkou nám začala očekávaná pouť po západním pobřeží Ameriky. Plánovaný start? Letěly jsme do Las Vegas, kde si později půjčíme auto a vyjedeme oklikou zpět nahoru do Seattlu. Ale tohle je teprve začátek a já letím do města plného hazardu! Ano přiznávám, asi jako každá žena jsem tam očekávala, že třeba přijde neslušný návrh, jak ve filmu dostala Demi Moore od velice sympatického Redforda. Nebo že tam po mě někdo hodí žeton v hodnotě 10 tisíc a řekne bav se. Bohužel nic z toho se nestalo a já tam nechala jen hromadu peněz. Ale to předbíhám...

29.8.2013 v 18:55 | Karma: 14,72 | Přečteno: 655x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 38
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1538x
Jsem ta, která se rozhodla své zážitky vnímat jako inspiraci pro pobavení svého okolí. Nechci jen stát v MHD a odpočítávat zastávky, ale chci v každé jízdě najít něco o co se budu moc podělit s vámi, čtenáři.

To je mým cílem i při vyprávění zážitků z dalšího cestování. Poznávám svět a neskutečně mě to baví.

 Podívejte se na moje stránky

@PZeniskova